Brod
Bi se popeljali z brodom ?
Naš brod v Ižakovcih je eden od skupno štirih brodov, ki še vozijo po reki Muri v Sloveniji.
Brod sestavljata dva plitva čolna (kumpa), povezana s povezovalno in nosilno ploščadjo, na kateri je brodnikova utica.
Ploščad z ograjo je pripeta na jekleno medobrežno vrv, po kateri teče škripec z obesno vrvjo. Brod se preko reke pomika s pomočjo rečnega toka.
Vožnja z brodom je ena redkih, še obstoječih povezav med levim in desnim bregom reke Mure.
Prvi brod je “zaplaval” 5. aprila 1936
Prvi brod na reki Muri je na območju Ižakovcev bil postavljen leta 1936. »Zaplaval« je 5. aprila 1936.
Drugi brod je nastal v obdobju od 1955 do 1957, tretji leta 1973 in četrti 2009. Sestavljen je iz dveh čolnov, povezanih z nosilno ploščadjo, ki je pripeta na nosilno jekleno žico, napeto med bregovoma, po kateri teče škripec z vrvjo. Gibanje omogoča vodni tok.
Pomen broda v preteklosti in tudi še danes je povezava med prebivalci obeh bregov reke Mure. Nekoč so ga dali postaviti kmetje, ki so imeli na drugi strani reke Mure polja, travnike in gozdove.
Brod in “brodarski doudek”
Pobudniki za prvi brod v Ižakovcih so bile »brodske (vaške) skupnosti«, ki so pobirale t. i. »brodarski doudek«, ki je brodarstvu predstavljal finančni dohodek. Lastniki brodov so bili veleposestniki ali več posameznikov skupaj.
Brod sestavljata dva kumpa – čolna, ki nosita celotno težo konstrukcije uporabne površine, na kateri je ograja, klop(i), brodarjeva hišica, močne kovinske verige, sidro itd. Pri sestavljanju kumpov je pomembno, da je razdalja med kumpoma enaka pri vrhu in pri repu čolnov zaradi enakomerne porazdelitve moči vodnega toka.
Čez reko je napeta jeklena vrv, po kateri teče škripec z obesno jekleno vrvjo.
Na obrežju je »šamrlin«, ki omogoča vstop in sestop iz broda. Brodarjeva naloga je, da je pozoren na višino vodne gladine ter ploščadi broda in šamrlina, saj morata biti v isti višini. Ob pomolu mora biti primerna globina zaradi ugreza broda.
Prazen brod ima okrog 30 cm ugreza, obremenjen pa do 70 cm. Kadar nivo vodne površine preveč upade ali pa se zniža globina, se mora brod preseliti.
Z brodom upravlja brodar. Zanj je značilno, da mora poznati vse »muhe« nepredvidljive reke Mure. Mora znati plavati in reševati potnike, mora znati upravljati z brodom, biti sposoben pravočasno reagirati na nastale situacije, znati mora uporabljati krmilni drog, nuditi prvo pomoč itd.
Patron brodarjev in mlinarjev je sv. Miklavž, ki je na nekaterih brodih pritrjen na ograjo. Na nekaterih brodih pa je samo križ.
Želite obiskati Otok ljubezni in njegovo neokrnjeno naravo ?
Vabljeni na ogled mlina in broda na Muri, spoznajte büjraše in büjraštvo, sprehodite se med tulipani in si oglejte tkalsko delavnico. Sprostite se v neokrnjeni naravi Otoka ljubezni.
Brod na Muri
Foto: Simon Škafar, www.simonskafar.com
Do Prlekije in nazaj
Vožnja z brodom je svojevrstno doživetje. Vabljeni na vožnjo z brodom do Prlekije in nazaj – ali obratno…